ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ: «Οι Κύπριοι μουσικοί της τζαζ είναι υψηλού επιπέδου…»

Το Cyprus Jazz & World Music Showcase είναι μια νέα σχετικά διοργάνωση που στοχεύει στην προώθηση της μουσικής τζαζ που αναπτύσσεται στο νησί από Κυπρίους δημιουργούς. Για τους στόχους και τις επιδιώξεις της διοργάνωσης μάς μιλά ο Μιχάλης Καρακατσάνης, του Κέντρου Μουσικής Πληροφόρησης.

Πότε ξεκίνησε το Cyprus Jazz & World Music Showcase; Το Cyprus Jazz & World Music Showcase αρχικά ήταν μια ιδέα της Γεωργίας Ντέτσερ, η οποία τέθηκε με αφορμή τον θάνατο του Σάββα Χουβαρτά, ενός πολύ σημαντικού ανθρώπου και μουσικού στον χώρο της κυπριακής τζαζ. Συζητώντας με τη Γεωργία σκεφτήκαμε ότι αντί να γίνει ένα φεστιβάλ στο οποίο θα συμμετέχουν κάποια σχήματα και μουσικοί οι οποίοι θα δίνουν συναυλίες, να το διοργανώσουμε στο πλαίσιο των λεγόμενων Showcase φεστιβάλ που γίνονται στο εξωτερικό. Πρόκειται για διοργανώσεις στις οποίες συμμετέχουν μουσικά σχήματα και μουσικοί που έχουν δικές τους συνθέσεις, τις οποίες παρουσιάζουν μαζί με άλλες μπάντες εντός προκαθορισμένου χρονικού ορίου, συνήθως 25 λεπτών. Και καλούνται άνθρωποι της διεθνούς μουσικής βιομηχανίας είτε μάνατζερ, είτε διοργανωτές φεστιβάλ, είτε υποστηρικτές, είτε δισκογραφικών εταιρειών κ.ά. για να δουν τις μπάντες αυτές. Έτσι δίνεται η δυνατότητα να συμμετάσχουν περισσότερες μπάντες κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, αλλά και η δυνατότητα ν’ ακούσουν τη μουσική τους κάποιοι επαγγελματίες του χώρου με στόχο να την προωθήσουν στο εξωτερικό. Επιπρόσθετα, με το φεστιβάλ γίνονται παράλληλες δραστηριότητες και διάφορα εργαστήρια. Με άλλα λόγια η βασική ιδέα του φεστιβάλ είναι να δοθεί η ευκαιρία στους Κύπριους μουσικούς να έρθουν σε επαφή με επαγγελματίες του χώρου.

Πέρσι θέσατε διάφορους στόχους για αναβάθμιση της διοργάνωσης, μεταξύ αυτών και τη σύσταση διεθνούς επιτροπής για την επιλογή των σχημάτων. Προχωρήσατε σε αυτό; Αν και είχαμε στόχο η επιλογή των σχημάτων να γίνει από μια διεθνή επιτροπή, αυτό δεν έγινε κατορθωτό γιατί θεωρήσαμε ότι είναι πολύ νωρίς να προχωρήσουμε σε μια τέτοια κίνηση, αφού ακόμα δεν καταφέραμε να στήσουμε μια διοργάνωση υψηλών απαιτήσεων που να ελκύσει το ενδιαφέρον κάποιου από το εξωτερικό για να αναλάβει το κομμάτι αυτό. Έτσι, η επιλογή έγινε με μια εσωτερική επιτροπή από τους διοργανωτές, κι από κάποια άτομα που συμμετείχαν πέρυσι. Και για να είμαστε ειλικρινείς η επιλογή δεν έχει γίνει με αυστηρά ποιοτικά κριτήρια. Δηλαδή δεν αφήσαμε κάποια σχήματα εκτός διοργάνωσης λόγων κριτηρίων, άλλωστε αυτή δεν είναι η δική μας δουλειά.

Οι αιτήσεις για συμμετοχές ήσαν ικανοποιητικές; Οι συμμετοχές ήταν αρκετές, απλώς δεν επιλέξαμε κάποιες μπάντες που δεν πληρούσαν τα κριτήρια συμμετοχής. Υπάρχει σκέψη για διεύρυνση της διοργάνωσης; Θέλουμε να διευρύνουμε τον ορίζοντα του φεστιβάλ, αλλά ο στόχος είναι να παραμείνει στο ύφος που από την αρχή επιλέξαμε, ούτως ώστε να μπορείς να φέρεις κάποιους επαγγελματίες από το εξωτερικό τους οποίους ενδιαφέρει το συγκεκριμένο είδος μουσικής που προωθεί. Είδαμε τον κίνδυνο ότι αν το ανοίγαμε πάρα πολύ θα χάναμε τον στόχο της διοργάνωσης. Ειδικά σήμερα που βλέπουμε ότι η μουσική βιομηχανία επανέρχεται στην εξειδίκευση. Δηλαδή είναι πολύ πιο εύκολο να προωθήσεις μια διοργάνωση προς τα έξω που έχει μια συγκεκριμένη μουσική μορφή, κι αυτή είναι η πρόθεσή μας. Εντούτοις κάποιες από τις φετινές μπάντες δεν παίζουν αμιγώς τζαζ μουσική.

Παρόλο που η πρόθεσή σας ήταν να μην επαναληφθούν οι περσινές μπάντες, παρατηρώ ότι συμμετέχουν και κάποιες που έπαιξαν και πέρσι. Πού οφείλεται αυτό;
Φέτος είχαμε πει ότι δεν πρέπει να παίξει καμιά μπάντα από αυτές που έπαιξαν πέρυσι και κανένας μουσικός να μην συμμετέχει σε περισσότερα από δύο σχήματα, αλλά λόγω του μεγέθους της μουσικής αγοράς της Κύπρου και των μουσικών που ασχολούνται με την τζαζ, ήταν αδύνατο να αποφύγουμε, τουλάχιστον το πρώτο.

Σας ενδιαφέρουν οι συνεργασίες με άλλους διοργανωτές, ιδιώτες κα μη; Μας ενδιαφέρουν, αλλά αυτές που θέλουμε να κάνουμε θα πρέπει να είναι στη βάση των ανταλλαγών. Να μην είναι απλά μια συνεργασία του στυλ ότι καλείς μια μπάντα από το εξωτερικό, έρχεται, παίζει και φεύγει. Επί παραδείγματι φέτος στο φεστιβάλ θα συμμετάσχει μια μπάντα από το Λουξεμβούργο και μαζί της θα έρθουν και δύο άτομα από τη μουσική βιομηχανία της χώρας. Έχουμε υπογράψει μια τέτοια συμφωνία που λέει ότι θα στείλουμε κι εμείς μια δική μας μπάντα στην αντίστοιχη διοργάνωση που γίνεται στο Λουξεμβούργο.

Ποια κριτήρια πρέπει να πληροί μια μπάντα ή ένας μουσικός για να συμμετάσχει στη διοργάνωση; Χρόνο με τον χρόνο τα κριτήρια θα γίνονται περισσότερο συγκεκριμένα. Παραδείγματος χάριν φέτος ένα από τα κριτήρια ήταν οι μπάντες να έχουν μουσικό υλικό σε ηχογραφημένη μορφή. Διότι πέρσι παρουσιάστηκε το πρόβλημα όταν ήρθαν κάποιοι από τους φιλοξενούμενούς μας και μας ζήτησαν υλικό, δεν είχαμε να τους δώσουμε. Έτσι πολλές μπάντες και μουσικοί που συμμετείχαν πέρυσι στο φεστιβάλ κατά τη διάρκεια του χρόνου ηχογράφησαν δική τους μουσική, έκαναν ιστοσελίδες κ.λπ., κι αυτό ήταν ένα βασικό κριτήριο για την επιλογή τους.

Εκτός από την παρουσίαση των σχημάτων, ποιες άλλες εκδηλώσεις προγραμματίζετε; Παράλληλα με το φεστιβάλ γίνονται διάφορες εκδηλώσεις, όπως εργαστήρια γύρω από το θέμα της προώθησης της μουσικής των σχημάτων μέσα από διάφορους οργανισμούς. Αρκετοί μουσικοί έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον αφού τα εργαστήρια αυτά δεν θα είναι μόνο θεωρητικά αλλά και πρακτικά. Δηλαδή τα σχήματα θα φέρουν δικό τους μουσικό υλικό και μαζί με τον καθηγητή που θα κάνει τα εργαστήρια, θα δουν ποιοι τρόποι υπάρχουν προώθησης της μουσικής τους. Επίσης, θα γίνουν παράλληλα τα λεγόμενα speed meetings, που είναι μια τακτική που εφαρμόζεται στο εξωτερικό κι έχει μεγάλη επιτυχία, και όπου οι μουσικοί συναντώνται με τους προσκεκλημένους για να γνωριστούν μεταξύ τους.

Θεωρείτε ότι υπάρχει μια ικανή τζαζ σκηνή στην Κύπρο, που να ελκύσει ξένους “επενδυτές”; Οι Κύπριοι μουσικοί της τζαζ είναι πάρα πολύ υψηλού επιπέδου, κι όλοι έχουν σπουδάσει σε πολύ καλά πανεπιστήμια του εξωτερικού. Ο τομέας που πάσχουμε είναι της απουσίας μηχανισμών και δομών που θα στηρίξουν όλο αυτό το μουσικό ταλέντο, ούτως ώστε ν’ αναπτυχθεί και διεθνώς. Το Cyprus Jazz & World Music Showcase αυτό προσπαθεί να κάνει, χωρίς βέβαια να έχουμε την αυταπάτη ότι μια διοργάνωση που γίνεται μία φορά τον χρόνο είναι ικανή να λύσει όλα τα προβλήματα. Βρισκόμαστε όμως στην αρχή κι ελπίζουμε ότι σιγά-σιγά θα τεθούν οι βάσεις και για άλλου είδους δραστηριότητες κι εκδηλώσεις, αλλά και συγκεκριμένων πολιτικών που θα στηρίξουν τους μουσικούς.

Ποιοι είναι οι μελλοντικοί σας στόχοι; Αναπόφευκτα βάζεις στόχους αναλόγως των περιορισμών που έχεις. Σε μια συζήτηση που είχα με συναδέλφους ενός ανάλογου οργανισμού στο Βέλγιο, στη δική τους παρόμοια περσινή διοργάνωση είχαν τη δυνατότητα να καλέσουν 90 άτομα από το εξωτερικό και να τους φιλοξενήσουν για πέντε ημέρες. Για εμάς αυτό είναι αδύνατο λόγω κόστους. Από την άλλη στόχος μας δεν είναι να κάνουμε ένα φεστιβάλ τον χρόνο και ξεμπερδεύουμε, αλλά να δημιουργήσουμε στους ίδιους τους μουσικούς το ενδιαφέρον για ν’ αρχίσουν να σκέφτονται πιο επαγγελματικά. Το πώς δηλαδή να παρουσιάσουν και να προωθήσουν τη δουλειά τους μέσα από συνεργασίες με επαγγελματίες του χώρου.

Το 2008 δημιουργήθηκε το Κέντρο Μουσικής Πληροφόρησης. Πού στοχεύει η ίδρυση αυτή; Ο αρχικός στόχος του ΚΜΠ ήταν η καταγραφή και η ψηφιοποίηση της σύγχρονης κλασικής μουσικής της Κύπρου. Η ψηφιοποίηση έχει γίνει αλλά λόγω κάποιων προβλημάτων ως προς την παρουσίαση του μουσικού υλικού στο διαδίκτυο και την εξασφάλιση των πνευματικών δικαιωμάτων των συνθετών, ακόμα δεν έχει δημοσιοποιηθεί, διότι ένας από τους βασικούς στόχους ήταν ο χρήστης να έχει πρόσβαση στο υλικό αυτό και να μπορεί να το αγοράζει. Βέβαια τα κριτήρια και οι στόχοι αναπροσαρμόζονται κάθε χρόνο όπως σε όλες τις χώρες. Όταν ξεκίνησαν τα ΚΜΠ στη δεκαετία του ’60 είχαν σαν στόχο την προβολή της λεγόμενης σύγχρονης κλασικής μουσικής. Στην πορεία πολλά από αυτά έχουν αλλάξει μορφή, αλλά και δομή, για να μπορέσουν ν’ ασχοληθούν και με άλλα είδη μουσικής, αλλά και να φύγουν από την απλή καταγραφή κι αρχειοθέτηση του υλικού που ήταν ο αρχικός τους στόχος. Έτσι προχώρησαν στο επόμενο στάδιο που είναι η προώθηση της μουσικής.

Πού εντοπίζονται τα προβλήματα λειτουργίας του Κέντρου, η δουλειά του δεν είναι και τόσο γνωστή; Το πρόβλημα δεν είναι η καταγραφή και η ψηφιοποίηση του υλικού, αλλά ν’ αναπτύξεις μια πιο ενεργή δράση μέσα στον κόσμο. Τουλάχιστον το δικό μου προσωπικό στοίχημα είναι η μουσική που υπάρχει στην Κύπρο να βρούμε σαν Κέντρο τρόπους να την βγάλουμε προς τα έξω, στο εξωτερικό, αλλά και στην Κύπρο. Έχουμε πρόβλημα να παρουσιάσουμε τη μουσική Κυπρίων στην Κύπρο. Δηλαδή μια μπάντα που παίζει δική της μουσική δυσκολεύεται να βρει χώρο να παίξει. Έχετε δίκιο τ’ αποτελέσματα της δουλειάς του Κέντρου δεν φαίνονται, κι αυτό είναι θέμα ανανέωσης της στρατηγικής και χρειάζονται σαφέστερες στοχεύσεις και δράσεις. Γι’ αυτό τώρα δουλεύουμε στο να βγει μια νέα ιστοσελίδα που θα ασχολείται αποκλειστικά με την προώθηση της μουσικής των Κυπρίων δημιουργών και θα είναι συνδεδεμένη με μεγάλες μουσικές πλατφόρμες του εξωτερικού. Θα υπάρχει εκτενής πληροφόρηση και προβολή των δραστηριοτήτων των συνθετών, αλλά και αρθρογραφία που θα βοηθά στο θέμα της προώθησης.

Τι αναμένετε στη φετινή διοργάνωση από πλευράς ανταπόκρισης του κόσμου και ποιο είναι το κοινό της διοργάνωσης; Πέρσι είχαμε μέσο όρο 350 άτομα κάθε βράδυ, ένας αριθμός αρκετά ικανοποιητικός. Ευελπιστώ ότι φέτος θα πάμε καλύτερα. Το κοινό αποτελείται από νέους, από φοιτητές κι από ανθρώπους που τους αρέσει η τζαζ. Σε αυτό δουλεύουμε αρκετά και φέτος κάναμε και μια συνεργασία με σχολεία ούτως ώστε να φέρουμε και μαθητές να παρακολουθήσουν το φεστιβάλ.

+ Στο φετινό Showcase συμμετέχουν τα μουσικά σχήματα Andreas Rodosthenous Ensemble, Afro Banda Banana, Morfitis FUNKASTIC, Greg Makamian Quartet, Koullouras Trio, Marios Gregoriou Quartet, The Zilla Project και οι TriCoolOre. Θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο Ριάλτο το διήμερο Παρασκευή 27 & Σάββατο 28 Νοεμβρίου. Ώρα έναρξης στις 20.30. Εισιτήρια προς 6 ευρώ διατίθενται ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα www.rialto.com.cy. Για περισσότερες πληροφορίες  www.rialto.com.cy / www.cymic.org.cy / 77 77 77 45 / 77 77 77 45 .

 

Συνέντευξη στον Πέτρο Λαζάρου/Φωτογραφία: Ελένη Παπαδοπούλου

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

You May Also Like

ΠΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ: Η τριλογία μιας γεμάτης ζωής

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως | Φωτογραφία ©Ελένη Παπαδοπούλου Μεγαλώνοντας ως νομάδας, αλλάζοντας σπίτια συχνά ...

Κωνσταντίνος Γιαγκουλλής | Κυπριακή ή νεοελληνική; Αφελές ερώτημα…

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως, 23.01.2011 Από το βέρικο σταφύλι που για τους πολλούς προέρχεται ...

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ : Ο Κύκλος Της Καταγγελίας

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως Αυτές τις μέρες πριν από 39 χρόνια, Νιόβρη του 1974, ...

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

[nggallery id=12]   Συνέντευξη στη Χριστίνα Λάμπρου, 12.6.2011 Ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες στον ...

Toubanaki and the Buzz Bastardz

Υπάρχει μια φανερή διεθνής τάση να αναμειγνύεται η παραδοσιακή μουσική μιας χώρας με στοιχεία ...

Μηνάς Τίγκιλης: Δύο έργα, ένας σκηνοθέτης

Σε μια περίοδο έντονης δραστηριοποίησης, ο τέως καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΘΑΛ Μηνάς Τίγκιλης, βρέθηκε ...

X