Το Κυπριακό Συλλαβάριο, ένα ταξίδι πολιτισμού στο χθες και το σήμερα

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου – Καρρά | @aggeliki.mk

“Η κατανόηση του πώς εξελίχθηκαν τα γράμματα είναι σαν να αγγίζουμε το δάχτυλό μας στον παλμό του πολιτισμού. Μας παρέχει μια πλούσια προοπτική σε σχέση με τη γραπτή επικοινωνία και την εξέλιξή της μέσα στον χρόνο και παράλληλα έναν τρόπο κατανόησης των σημερινών και σύγχρονων τρόπων επικοινωνίας”

Με τα λόγια αυτά η παγκοσμίου φήμης καλλιγράφος Georgia Angelopoulos έθεσε το στίγμα της επίσκεψής της στην Κύπρο στο πλαίσιο της δεύτερης Συνάντησης Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic Stories Cyprus 2016, και σε σχέση με το προγραμματισμένο εργαστήριο καλλιγραφίας τον προσεχή Φεβρουάριο με θέμα: ΚΑΤΙ ΠΑΛΙΟ, ΚΑΤΙ ΝΕΟ: Επανεξετάζοντας το Αρχαίο Κυπριακό Συλλαβάριο.

Το κυπριακό συλλαβάριο είναι μια συλλαβική γραφή που χρησιμοποιήθηκε στην Εποχή του Σιδήρου στην Κύπρο, από τον 11ο περίπου έως τον 4ο αιώνα π.Χ., οπότε και αντικαταστάθηκε από το ελληνικό αλφάβητο. Ο κατά βάση υπεύθυνος για την αλλαγή αυτή ήταν ο βασιλιάς Ευαγόρας της Σαλαμίνας. Σύμφωνα με τον πανηγυρικό του Ισοκράτη, ο Ευαγόρας ήταν ένα πρότυπο ηγεμόνα, του οποίου στόχος ήταν να προωθήσει την ευημερία του κράτους και των υπηκόων του μέσω της καλλιέργειας του ελληνικού πολιτισμού. Κατά την περίοδο της βασιλείας του πολλοί άνθρωποι μετανάστευσαν από την Ελλάδα προς την Κύπρο, ενώ παράλληλα ο Ευαγόρας έκοψε χρυσά νομίσματα και αντικατέστησε το περσικό νομισματικό σύστημα, φέρνοντας ταυτόχρονα το ελληνικό αλφάβητο, προς αντικατάσταση του κυπριακού συλλαβάριου. Σημαντική μπορεί να θεωρηθεί και η συνεισφορά του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέσω της πρόθεσής του για εξελληνισμό της κυπριακής γραφής.

Το κυπριακό συλλαβάριο προέρχεται από το κυπρο-μινωικό συλλαβάριο, που είναι μια αποκρυπτογραφημένη συλλαβική γραφή που χρησιμοποιήθηκε στο νησί της μας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού από περίπου το 1550 μέχρι το 1050 π.Χ., το οποίο με τη σειρά του έχει αρκετά κοινά στοιχεία με τη Γραμμική Α. Η πιο προφανής αλλαγή βέβαια σε σχέση με τη Γραμμική Α είναι η εξαφάνιση των ιδεογραμμάτων, που ήταν συχνές και αποτελούσαν σημαντικό μέρος της γραφής αυτής. Οι πρώτες επιγραφές που βρέθηκαν με το κυπριακό συλλαβάριο ήταν χαραγμένες σε πήλινες πινακίδες. Παράλληλα με την εξέλιξη των σφηνοειδών γραφών, τα πρωταρχικά σφηνοειδή σημάδια σύντομα μετατράπηκαν σε απλά μοτίβα γραμμών. Υπάρχουν βέβαια και κάποιες ενδείξεις σημιτικών επιδράσεων, που μπορεί να οφείλονται στις πολιτιστικές ανταλλαγές μέσω του εμπορίου.

Η δομή του κυπριακού συλλαβάριου είναι παρόμοια με εκείνην της Γραμμικής Β. Αυτό οφείλεται στην κοινή τους προέλευση και την υποκείμενη γλώσσα, αν και με διαφορετικές διαλέκτους, με την κυπριακή εκδοχή να περιέχει 56 σύμβολα. Κάθε σύμβολο γενικά σημαίνει μια διαφορετική συλλαβή στον προφορικό λόγο και, ως αποτέλεσμα, έχει χαρακτηριστεί ένα συλλαβικό σύστημα γραφής. Η κύρια διαφορά μεταξύ των δύο δεν έγκειται στη δομή, αλλά στη χρήση των συμβόλων.

Επειδή κάθε σύμβολο αντιπροσωπεύει μια ανοικτή συλλαβή και όχι μια κλειστή, το κυπριακό συλλαβάριο χαρακτηρίζεται ένα “ανοικτό” συλλαβάριο. Τα περισσότερα κείμενα στα οποία χρησιμοποιείται το κυπριακό συλλαβάριο είναι γραμμένα στην αρκαδο-κυπριακή διάλεκτο της ελληνικής γλώσσας, παρ’ όλα αυτά, κάποιες δίγλωσσες ελληνικές και αρκαδο-κυπριακές επιγραφές έχουν βρεθεί στον αρχαιολογικό χώρο της Αμαθούντας.

  • ΠΑΡΑΘΥΡΟ

    Το «Παράθυρο» είναι το πολιτιστικό ένθετο της εφημερίδας Πολίτης [Κύπρος] και του διαδικτυακού πόρταλ www.politis.com.cy. Ειδήσεις, συνεντεύξεις, συναντήσεις, ρεπορτάζ, ήχοι, εικόνες – κινούμενες και στατικές, κριτικές προσεγγίσεις, λοξές ματιές. Βλέπουμε το δέντρο, δεν χάνουμε το δάσος

  • Show Comments

You May Also Like

Τρεις εκθέσεις στο 3ο Graphic Stories Cyprus 2017

Γράφει η Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη | @aggeliki.mk «Πιστεύω ότι μια έκθεση τέχνης μπορεί να ...

GRAPHIC STORIES CYPRUS : 1η Συνάντηση Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου

Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @mak.adcy H πρώτη Συνάντηση Γραφιστών και Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου, Graphic ...

Serif vs Sans-Serif

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @aggeliki.mk Ο Adrian Frutiger ήταν o Ελβετός σχεδιαστής γραμματοσειρών ...

Εξωστρέφεια και Design

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου – Καρρά | @aggeliki.mk Κάθε φορά που επιστρέφω από ένα ...

Ρένος Δημητρίου: στήριξη στην κυπριακή δημιουργικότητα

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @aggeliki.mk Αυτή την εβδομάδα είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω ...

X