“De Materia Magica” της Ειρήνης Γκόνου

Η Ελληνίδα εικαστικός παρουσιάζει τη νέα της έκθεση στην Αθήνα και παράλληλα στη Λευκωσία θα δούμε δύο έργα της στο πλαίσιο της έκθεσης “Γραφή, το έναυσμα του πολιτισμού” 

Μια σπάνια εμπειρία συστηματικής μελέτης και μετουσίωσης της ανθρωπολογίας της Τέχνης σε εικαστική πράξη προσφέρει η νέα έκθεση της Ειρήνης Γκόνου “De Materia Magica”. Η Ειρήνη Γκόνου γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε γλυπτική στην Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts και στην Ecole Nationale Superieure des Arts Decoratifs στο Παρίσι, όπου παρέμεινε εργαζόμενη για έντεκα συνεχή χρόνια. Στην Αθήνα παρακολούθησε ελληνική παλαιογραφία στο Ιστορικό και Παλαιογραφικό Αρχείο του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τραπέζης. Η Ειρήνη Γκόνου ζει και εργάζεται στην Αθήνα και παράλληλα διδάσκει στα σεμινάρια “Γραφές της Μεσογείου”, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου Μπενάκη, καθώς και αραβική καλλιγραφία στο Μορφωτικό Κέντρο της Πρεσβείας της Αιγύπτου στην Αθήνα. Έχει πραγματοποιήσει τριάντα ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Κύπρο, Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Νορβηγία, Τουρκία και Αίγυπτο και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και συναντήσεις τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ο τίτλος της έκθεσης “De Materia Magica” αποτελεί παράφραση του γνωστού έργου βοτανολογίας και φαρμακολογίας του Διοσκουρίδη “De materia medica” που καταγράφει τις θεραπευτικές ιδιότητες των φυτών της Μεσογείου και αποτέλεσε πηγή άντλησης πολύτιμων πληροφοριών για την ανθρωπολόγο – εικαστικό. Η έκθεση εγκαινιάζεται στην Evripides Art Gallery (www.evripides-art.gr) στην Αθήνα, την Πέμπτη 1η Μαρτίου 2018 στις 20:00 και θα διαρκέσει έως τις 24 Μαρτίου 2018. Στα έργα της Ειρήνης Γκόνου τα πανιά και τα χαρτιά είναι εμποτισμένα με φυτικές βαφές. Είναι το ίδιο φυτό που συγχρόνως βάφει και θεραπεύει. Παράλληλα, στον ίδιο γεωγραφικό χώρο και κυρίως στις χώρες της Νότιας Μεσογείου η γραφή θεωρείται ότι έχει μαγική δύναμη και προστατευτικές ιδιότητες. Χρωματισμένο με τα αποστάγματα από φυτικές ύλες και τις προστατευτικές ιδιότητες από τα “γραμμένα” καλάμια, το αποτρεπτικό πανί μετατρέπεται σε ένα είδος προστατευτικής ασπίδας που κρατάει μακριά κάθε είδους κακές προθέσεις. Τα μεγάλων διαστάσεων αυτά έργα αιωρούνται στον χώρο, αναδεύοντας πρωτόγονους φόβους και αγωνίες της συλλογικής μνήμης που καλούνται να κατευνάσουν.

Βιβλία-φυλαχτά, “γραμμένοι” καρποί, μια κηρωμένη πινακίδα, μαγικές κούπες με limoo amani, ένα φύλλο φοίνικα με γραφές, υφασμάτινες θήκες αρωματικής ρητίνης με αποτρεπτικές ιδιότητες, το nyama και διάφορα άλλα μικρά αντικείμενα πλαισιώνουν την έκθεση με το αινιγματικό τους περιεχόμενο, αφήνοντας ανοιχτή την εκδοχή για προσωπικές εικασίες και ερμηνείες. Στο εισαγωγικό σημείωμα του καταλόγου της έκθεσης, που υπογράφει ο Γιώργης Μαγγίνης, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη, διαβάζουμε για το έργο της καλλιτέχνιδας: “Η Ειρήνη Γκόνου δεν παύει να μας ξαφνιάζει με το έργο της. Τα μορφολογικά χαρακτηριστικά των συνθέσεων και των εγκαταστάσεών της, τα θαμπά χρώματα, η μικρογραφική -για τους περισσότερους ακατάληπτη- γραφή, οι ξεθωριασμένες υφές, τα παλαιωμένα υλικά και η μικρή κλίμακα δεν προϊδεάζουν τον θεατή -ή μήπως τον μύστη;- για τη δύναμη που κατέχουν. Δεν παραπέμπουν σε ένα δεδομένο πάνθεον συμβόλων, μήτε αντιστοιχούν στις εγνωσμένες ατραπούς της ιστορίας της τέχνης. Αντίθετα, κινούνται στο επίπεδο της βαθύτερης μνήμης, αναδιφώντας τα αποθέματα προεκκοσμικευμένων βιωμάτων, τότε που ο κόσμος συνολικά αλλά και κάθε κομμάτι του ήταν εμποτισμένα με ιερότητα. Η Ειρήνη Γκόνου κατασκευάζει μια γλώσσα ιερότητας παντρεύοντας υλικά που μοιράζονται ποικίλοι πολιτισμοί, από τις μαγικές κούπες της Παλαιστίνης μέχρι τις σούτρες των οάσεων κατά μήκος του δρόμου του Μεταξιού”.

Στο πλαίσιο των δράσεων του 4ου Συνεδρίου Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας Κύπρου Graphic Stories Cyprus, το κοινό θα έχει την ευκαιρία, μέσα από τη διεθνή έκθεση αφισών “Γραφή, το έναυσμα του Πολιτισμού”, για μια πρώτη επαφή με την τέχνη της Ειρήνης Γκόνου, καθώς η δημιουργός είχε την ευγενή καλοσύνη να προσφέρει δύο έργα της για τους σκοπούς της έκθεσης. Στην ίδια έκθεση, που περιλαμβάνει τις 65 διακριθείσες αφίσες που προέκυψαν από τον δεύτερο διεθνή διαγωνισμό του Graphic Stories Cyprus, θα φιλοξενηθούν επίσης τα έργα των σχεδιαστών Vladimir Radibratovic, Tommaso Taraschi και Αγγελικής Αθανασιάδη.

+ Τα εγκαίνια της έκθεσης “Γραφή, το έναυσμα του Πολιτισμού” θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 9 Μαρτίου, στις 21:00, στο Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου, μετά το πέρας των προγραμματισμένων διαλέξεων του φετινού Graphic Stories Cyprus. Η έκθεση θα φιλοξενείται στον χώρο μέχρι τις 26 Μαρτίου 2018. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα του συνεδρίου: www.graphicstoriescyprus.com.

  • Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη

    Σπούδασε γραφιστική στην Αθήνα, εργάζεται ως Visual Designer από το 1999 και είναι ιδρυτικό μέλος του Visual Communication Designers' Club. Από τον Ιούλιο του 2014, αρθρογραφεί για την οπτική επικοινωνία μέσω της στήλης Γραφιστορίες. Είναι ιδρύτρια και Creative Director του ετήσιου Συνεδρίου Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Graphic Stories Cyprus και συνδιοργανώτρια του Behance Portfolio Reviews Cyprus.

You May Also Like

Πελατολόγιο / Μέρος Α’

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | [email protected] “Γίνεται να πετάξουμε λίγο χαμηλότερα γιατί έχω πρόβλημα ...

Travellink Project και 2ο Behance Portfolio Review Κύπρου

Η πρώτη εκδήλωση αφορά τη φιλοξενία για πρώτη φορά στην Κύπρο της δράσης Ink ...

Ορφισμός, από την ποίηση και τη μουσική στο design

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά // @aggeliki.mk “Χωρίς ποιητές, χωρίς καλλιτέχνες, οι άνθρωποι σύντομα θα ...

Δημιουργικές Συναντήσεις

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά // @aggeliki.mk Καλοκαίρι! Ξεκούραση, διακοπές, όμορφες παραλίες αλλά και ελεύθερος ...

2ο Διεθνές Συνέδριο Σημειωτικής και Οπτικής Επικοινωνίας

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά // @aggeliki.mk  Ο Ελβετός γλωσσολόγος Ferdinand de Saussure, ιδρυτής της ...

Σουρεαλισμός και design

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @aggeliki.mk Ο σουρεαλισμός είναι ένα πολιτιστικό κίνημα που ξεκίνησε ...

X