Milton Glaser: Ο γραφίστας της Νέας Υόρκης

Κυκλοφορεί αυτό το διάστημα από τις εκδόσεις Abrams Books το βιβλίο Milton Glaser Posters, που περιλαμβάνει περισσότερες από 450 αφίσες του κορυφαίου σχεδιαστή, τις οποίες δημιούργησε από το 1965 μέχρι το 2017

Ο Milton Glaser [1929- ] είναι ένας από τους πιο διάσημους σχεδιαστές οπτικής επικοινωνίας, όχι μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και διεθνώς. Τα έργα του έχουν παρουσιαστεί σε πολυάριθμες ομαδικές αλλά και ατομικές εκθέσεις, ενώ αρκετά από αυτά αποτελούν μόνιμα εκθέματα σε συλλογές μουσείων σε όλο τον κόσμο. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, που μετρά πάνω από πέντε δεκαετίες, έχει κερδίσει πολλά βραβεία, ενώ το 2004 βραβεύτηκε για τη συνολική του προσφορά στο design από το Cooper Hewitt National Design Museum. Το 2009 του δόθηκε το Εθνικό Μετάλλιο των Τεχνών από τον Πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα, όντας ο πρώτος γραφίστας που έλαβε το βραβείο αυτό.

Δημιουργός ενός εκ των πλέον αναγνωρίσιμων, αλλά και αντιγραφόμενων λογότυπων παγκοσμίως, του γνωστού “I ¦ NY”, ο Milton Glaser αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα ανήσυχου σχεδιαστή που δεν επαναπαύεται στις δάφνες του, αλλά προσπαθεί συνεχώς να διευρύνει το γνωστικό του πεδίο και να εξερευνά νέες φόρμες και τεχνικές επικοινωνίας. Όπως πολύ χαρακτηριστικά έχει πει ο ίδιος: “Πηγαίνω για δουλειά κάθε πρωί με την πιθανότητα να μάθω κάτι που δεν γνωρίζω ήδη. Εάν κοιτάξετε ένα πρόβλημα ως ευκαιρία για να δείξετε αυτό που ήδη γνωρίζετε, τότε αυτό είναι ανώφελο. Πρέπει να εξετάζετε κάθε πρόβλημα και να σκέφτεστε το τι μπορείτε να μάθετε μέσα από αυτό. Και αν νομίζετε ότι δεν μπορείτε να μάθετε τίποτα, ξεχάστε το και μην το κάνετε”.

Ήταν στα μέσα της δεκαετίας του 1970, όταν τα ποσοστά εγκληματικότητας στη Νέα Υόρκη ήταν πολύ υψηλά, με αποτέλεσμα η πόλη να θεωρείται ιδιαιτέρως επικίνδυνη, ενώ από οικονομικής απόψεως ο αντίστοιχος δήμος είχε φτάσει στα πρόθυρα της πτώχευσης. Το 1977, ανατέθηκε από τον Δήμο της Νέας Υόρκης στο διαφημιστικό γραφείο Wells Rich Greene μια καμπάνια που είχε ως στόχο να αυξήσει τον τουρισμό και να βελτιώσει την εικόνα της πόλης. Το γραφείο αυτό προσέλαβε τον Glaser για να σχεδιάσει ένα λογότυπο για τους σκοπούς της διαφημιστικής αυτής εκστρατείας. Στον δρόμο για τη συνάντηση, στο πίσω κάθισμα ενός ταξί, ο Glaser συνέλαβε την ιδέα για το μετέπειτα διάσημο λογότυπο και το σχεδίασε σε ένα πρόχειρο χαρτί. Η αγάπη του όμως για τη Νέα Υόρκη ήταν τόσο μεγάλη που έδωσε το έργο του στην πόλη δωρεάν, ελπίζοντας ότι θα αποτελούσε δημόσια περιουσία.

Σήμερα το λογότυπο, που ανήκει στην υπηρεσία οικονομικής ανάπτυξης της πολιτείας, αποφέρει στη Νέα Υόρκη κέρδη 30 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, καθώς έχει γίνει ένα σύμβολο άμεσα συνυφασμένο με αυτήν και μέρος της πολιτιστικής της κληρονομιάς και εικόνας. Έχει αναπαραχθεί σε μπλουζάκια, καπέλα και κάθε είδους αναμνηστικά, ενώ πολλές είναι και οι απομιμήσεις της βασικής ιδέας του λογοτύπου, που έχουν ωθήσει την πολιτεία της Νέας Υόρκης στην υποβολή περισσότερων από 3.000 μηνύσεων εναντίον τους.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό δείγμα της δουλειάς του, από το 1966, αποτελεί η αφίσα που σχεδίασε για το LP “Greatest Hits” του Bob Dylan. Ήταν μια από τις πρώτες αφίσες του Glaser και απεικονίζει το προφίλ του προσώπου του Bob με ψυχεδελικά, στρογγυλά μαλλιά, με το “Dylan” γραμμένο στο κάτω μέρος με μία από τις γραμματοσειρές του ίδιου του σχεδιαστή. Η αφίσα είχε τυπωθεί σε περισσότερα από 6 εκατομμύρια αντίτυπα και αποτελεί σήμερα έργο συλλεκτικής αξίας.

Πρόσφατα ξεκίνησε η κυκλοφορία του νέου του βιβλίου, με τίτλο Milton Glaser Posters, που περιλαμβάνει περισσότερες από 450 αφίσες του σχεδιαστή, από το 1965 έως το 2017, που συνδυάζουν την εννοιολογική αυστηρότητα και την πρωτοτυπία με τη μαεστρία της οπτικής γλώσσας και το υψηλό επίπεδο καλλιτεχνικής έκφρασης. Ακούραστος και πάντα ανοιχτός σε κάθε είδους νέα πρόκληση, δηλώνει ότι “Το πραγματικό ζήτημα δεν είναι το ταλέντο ως ένα ανεξάρτητο στοιχείο, αλλά το ταλέντο σε σχέση με τη θέληση, την επιθυμία και την επιμονή. Το ταλέντο χωρίς αυτά τα στοιχεία εξαφανίζεται, ενώ ακόμη και το μέτριο ταλέντο με αυτά τα χαρακτηριστικά μεγαλώνει”.

  • Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη

    Σπούδασε γραφιστική στην Αθήνα, εργάζεται ως Visual Designer από το 1999 και είναι ιδρυτικό μέλος του Visual Communication Designers' Club. Από τον Ιούλιο του 2014, αρθρογραφεί για την οπτική επικοινωνία μέσω της στήλης Γραφιστορίες. Είναι ιδρύτρια και Creative Director του ετήσιου Συνεδρίου Σχεδιαστών Οπτικής Επικοινωνίας Graphic Stories Cyprus και συνδιοργανώτρια του Behance Portfolio Reviews Cyprus.

You May Also Like

The seduction of culture, ο Lepenies συναντά τον Chomsky

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά//@aggeliki.mk Κατά τη διάρκεια των συμμαχικών βομβαρδισμών στη Γερμανία, ο Χίτλερ ...

Rob Snow: Πνευματικά δικαιώματα και προστασία τους

Ο Rob Snow, εκτός από γνωστός σχεδιαστής και εικονογράφος, έχει να επιδείξει ένα πολύ ...

ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΗΣ & ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΗΡΙΟΥ : Στο μέλλον η οπτική επικοινωνία δεν θα τυπώνεται, θα προβάλλεται

Συνέντευξη στην Αγγελική Μιχαλοπούλου Καρρά Ο Περικλής Χριστοφορίδης, σχεδιαστής με πλούσια εμπειρία και πληθωρικό ...

Το κουτί της Πανδώρας

Γράφει η Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά | @aggeliki.mk  Μύθος, κατά τον Sigmund Freud, είναι τα όνειρα ...

Διαφήμιση… του δρόμου

Αγγελική Μιχαλοπούλου-Καρρά @aggeliki.mk Ανακαλώ πολλές φορές στη μνήμη μου διαφημίσεις περασμένων ετών και συνειδητοποιώ ...

Σκευομορφισμός

Γράφει η Αγγελική ΜΚ Αθανασιάδη | @aggeliki.mk “Καμία εικονική αγελάδα δεν έπαθε κακό κατά ...

X